En del af vores syngeskåle er håndsmedet i Nepal og malmen består typisk af en bronze-legering som er en sammensmeltning af kobber og tin. Andre er fabriksfremstillede (typisk de små zen-skåle), og enkelte er håndsmedet fra Indien. De er fremstillet på forskellig måde, således at nogle syngeskåle med stor og flad bund især sender vibrationer nedad og ud fra bunden, mens andre med mindre bundareal i højere grad sender lyd og vibrationer fra hele skålen og ud i rummet. De fungerer dog alle særdeles godt til at lave lydmeditationer og andre typer af lydlandskaber med.
Ved de fine syngeskåle med bronze-legering er der bevidst arbejdet med sammensætningen af metaller (procentdelen af kobber, tin og evt. enkelte andre blandingsmetaller), vægten, tykkelsen og faconen på skålene, for at:
– få den reneste klang med enkelte tydelige overtoner
– sikre en lang svingningstid
De er i mange forskellige størrelser og netop diameteren plus tykkelsen af skålen er med til at afgøre, hvilken grundfrekvens/grundtone skålen har og hvilke overtoner, der kommer til at træde tydeligt frem. Typisk vil store skåle klinge dybere end mindre skåle. Anslået med en filtkølle er klangen meget blød, rund og med lang udtoningstid.
De små zen-skåle er meget fine og klare i klangen typisk med en tydelig grundtone og færre overtoner end de store syngeskåle. De klinger i det høje frekvensspekter.
En gong minder mere om bækkener. som man ser det i et trommesæt, men den hænger i stedet vandret. Den store gong, som vist på billedet, er tilmed støbt med en bagud bukket kant hele vejen rundt. For at få en meget dyb og fyldig klang frem med et blødt anslag anvendes en stor filtkølle.